یکی از چالش هایی که در آموزش مطرح است، این است که باید در آموزش از روش هایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمی تری را ایجاد کند که متاسفانه گاه چنین نیست. عوامل متعددی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش دارد که یکی از این عوامل، روش تدریس است با توجه به اینکه امروزه روش تدریس فعال استفاده از بازی است، بازی با ایجاد انگیزه در دانش آموزان می تواند به عملکرد و پیشرفت بیشتر دانش آموزان کمک کند.

بازی های درسی !

در ادامه به معرفی انواع بازی هایی می پردازیم که جنبه آموزشی دارد.

فعالیت های سرگرم کننده و چالش انگیز و بازی های کلاسی بویژه بازی فکری در کلاس می تواند باعث شود که آنها به آنچه شما می گویید متمرکز شوند و بازخورد بهتری در کلاس درس داشته باشند.

آموزش جدول ضرب با کمک بازی

این یک بازی عالی برای فراگرفتن و مشارکت وعدم کسالت دانش آموزان درکلاس ریاضی می باشد

نحوه ی بازی : دانش آموزان ازقبل باکاغذهای باطله و چسب برای خود توپ های کاغذی کوچک درست می کنند و معلم دانش آموزان را به دو یا سه گروه مساوی تقسیم می کند و بر روی تخته با فاصله های مشخص چند عدد برروی تخته می نویسد و یک نفر به عنوان نمایند هرگروه انتخاب می شود دانش آموز باید با فاصله مشخص ازتخته بایستد و با رعایت شیوه ی درست پرتاب کردن توپ را به پاسخ ضرب پرسیده شده توسط معلم راکه با کمک همگروهی های خود فهمیده به مدت زمان ۳ ثانیه بعد ازپرسیدن به عنوان نماینده گروه ضربه بزند که اگر توپ به جواب موردنظر خورد ۳ امتیاز و اگر جواب درست بود ولی توپ به هدف برخورد نکرد ۲ امتیاز و درصورت از دست دادن زمان و و جواب مناسب امتیاز گروه صفر می شود و در نهایت تیم با حداکثر امتیاز، برنده می شود.

حتی این بازی را با این روش می توان برای پایه های دوم به جای ضرب ازجمع و تفریق و برای پایه های اول برای تشخیص اعداد یا به صورت تشخیص حروف درست الفبا توسط دانش آموز استفاده کرد .

املای زنجیره ای:

این بازی مثل وصل کردن دو کلمه غیرمرتبط بر اساس املای آنهاست.

تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر

نحوه بازی:

کلمه ای را روی تخته بنویسید.

اولین دانش آموز باید با سه یا چهار حرف آخر آن کلمه، کلمه جدیدی بسازد.

دانش آموز دوم هم همین کار را می کند، و این زنجیره ادامه می یابد تا زمانی که یک دانش آموز نتواند کلمه جدیدی بسازد.

دانش آموزی که موفق نمیشود کلمه جدیدی بسازد و یا غلط املایی دارد از بازی خارج میشود.

از اضافه کردن حروف اضافه برای ساختن کلمات جدید خودداری کنید.

برای پیچیده کردن بازی میتوانید بازی را محدود به کلماتی حول یک موضوع یا مطلب خاص انجام دهید.

بازی بارش فکری :

یا استفاده از بازی بارش فکری که به این صورت هست که معلم یک کلمه یا یک جمله روی تخته می نویسد و از دانش آموزان می خواهد که تمام آنچه که از مفهوم آن کلمه یا جمله ی روی تخته به ذهن شان می رسد بازگو کند و معلم برروی تخته می نویسد حتی معلم اجازعدم نوشتن کلمات غیر مرتبط با آن کلمه را ندارد چون مقصود از این کار می خواهد حتی شاگرد ضعیف وکمرو را به مشارکت در درس تشویق کند که باعث ایجاد انگیزه و جلب دانش آموز به آن مبحث درسی شود که معمولا برای دروس مطالعات ، جغرافیا استفاده می شود.

بازی های حافظه ای سرگرم کننده هستند؛ این بازی ها شما را مجبور می کنند به یاد بیاورید و هر گونه اطلاعاتی را که از طریق مغز دریافت کرده اید را تقویت میکند ، به اینصورت که کلاس به سه یا دو گروه مساوی تقسیم می شود و نفر اول با یک اسم یا اشیا یا هر کلمه ای که مدنظر است بازی راشروع می کند نفردوم همان گروه باید اول واژه هم گروهی خود و بعدیک واژه جدید برای خود بگوید و نفرسوم به تربیت واژه نفر اول بعد نفردوم وبعد یک واژه برای خود این روال تا نفری ادامه پیدا می کند که یاگروه تمام شود که امتیاز کامل را به دست بیاورند یا دانش آموز کلمات دوستان و همگروهی خودرا به خاطر نیاورد یا جابه بگوید که به تعداد دانش آموزان که درست گفتن به دوگروه دیگر امتیاز مثبت و به همان گروه امتیاز صفر داده می شود که این کارباعث تقویت حافظه و سرگرمی دانش آموزان می شوند.

منبع:

منبع یک

منبع دو

بازی های درسی !

مدرسه بازی محور ؟

بازی ,دانش ,یک ,آموزان ,کلمه ,های ,دانش آموزان ,دانش آموز ,می شود ,شود که ,روی تخته ,کلمه جدیدی بسازد ,گروه مساوی تقسیم

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مدرسه پیشرو تهرانپارس گ‍‍ودزیلا سواری آموزش وبسایت شخصی محمد صالح طراحی دلنوشته ژاله انشا sportbody اندیشه ها و نظرات یک برنامه نویس و بازی ساز خريد کتاب خارجي pdf